
Zie hieronder de eerste nieuwsbrief augustus 2025 van de Gemeente Voorne aan Zee betreft de geuroverlast door de legale canabisteelt aan de Middelweg te Hellevoetsluis.
| Nieuwsbrief 1 – Geuroverlast cannabisteelt Hellevoetsluis augustus 2025 |
| Beste inwoners van Voorne aan Zee, De geuroverlast van de cannabisteeltlocatie aan de Middelweg in Hellevoetsluis is al geruime tijd het onderwerp van gesprek in onze gemeente. U heeft zich aangemeld voor onze digitale nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke informatie over de geuroverlast en de teeltlocatie. In deze eerste nieuwsbrief geven we u ook informatie over het Experiment gesloten coffeeshopketen (wietexperiment). Het wietexperiment is namelijk de reden waarom de teeltlocatie aan de Middelweg bestaat. Na de zomervakantie organiseert de gemeente Voorne aan Zee samen met DCMR Milieudienst Rijnmond en het teeltbedrijf een inloopbijeenkomst voor omwonenden. Tijdens deze bijeenkomst informeren wij de aanwezigen over de laatste stand van zaken en gaan wij graag met hen in gesprek. De precieze datum, locatie en tijd zijn nog niet bekend en laten wij u later weten via deze nieuwsbrief en de websites www.voorneaanzee.nl en www.dcmr.nl. Met vriendelijke groet, het college van burgemeester en wethouders In deze nieuwsbrief: Het wietexperiment: uitleg en achtergrond Rijk heeft plekken teeltlocaties aangewezen Start experiment legale cannabis Handhaving geuroverlast teeltlocatie Middelweg Belangrijke gebeurtenissen in het traject Op de hoogte blijven Vragen Begrippenlijst Het wietexperiment: uitleg en achtergrond Met het Experiment gesloten coffeeshopketen (wietexperiment) onderzoekt de Rijksoverheid of het mogelijk is om cannabis op een wettige en gecontroleerde manier te produceren en te verkopen. Ook is het doel om met specifieke regels meer grip op de preventie van cannabisgebruik te krijgen. In 2017 vroeg de gemeenteraad van Hellevoetsluis de burgemeester om de gemeente Hellevoetsluis voor het wietexperiment aan te melden. In 2019 is de gemeente Hellevoetsluis toegelaten door de Rijksoverheid. Dit betekent dat de coffeeshops in de gemeente alleen legaal geteelde wiet mogen verkopen, zodra het experiment start. De deelname aan het experiment is na de gemeentelijke fusie op 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Voorne aan Zee. Rijk heeft plekken teeltlocaties aangeweze Het Rijk heeft tien plekken aangewezen waar cannabis legaal mag worden geteeld. Dit gebeurde via een loting. Bedrijven die aan de criteria van het Rijk voldeden, mochten meedoen aan deze loting. Dit heeft uiteindelijk gezorgd voor twee teeltlocaties in Voorne aan Zee. De gemeente is niet betrokken geweest bij deze loting. De burgemeester is door de Rijksoverheid destijds alleen bevraagd over zaken die te maken hebben met openbare orde en veiligheid. Start experiment legale cannabis Op 17 juni 2024 is een overgangsperiode begonnen. Tijdens deze periode mochten de deelnemende coffeeshops zowel legaal geteelde cannabis als gedoogde cannabis verkopen. Op 7 april 2025 is de daadwerkelijke experimenteerfase begonnen. Vanaf dat moment mochten coffeeshops in Voorne aan Zee alleen nog cannabis verkopen, die legaal is geteeld. Voor hasj is een uitzondering gemaakt. De coffeeshops mogen tot 1 september 2025 nog gedoogde hasj verkopen. Dit komt omdat er nog niet genoeg van was en de kwaliteit niet goed genoeg was. Na 1 september 2025 mogen coffeeshops alleen legaal geteelde hasj verkopen De experimenteerfase duurt in principe vier jaar. De Rijksoverheid kan het experiment met anderhalf jaar verlengen. Na afloop van de experimenteerfase besluit het rijk of het experiment wordt afgebouwd of dat de productie van cannabis wordt gelegaliseerd. Handhaving geuroverlast teeltlocatie Middelweg Sinds 2023 is aan de Middelweg in Hellevoetsluis één van de aangewezen teeltlocaties gevestigd. In 2023, 2024 en 2025 ontving de gemeente veel meldingen van omwonenden over ondervonden geuroverlast door het teeltbedrijf, waardoor een handhavingstraject werd gestart. DCMR is bevoegd om namens de gemeente Voorne aan Zee op te treden bij overtredingen op het gebied van milieu. De volgende acties zijn ondernomen. Belangrijke gebeurtenissen in het traject: Onderzoek naar geurhinder leidde tot het opleggen van een last onder dwangsom aan het teeltbedrijf op 26 november 2024 op grond van zorgplicht, omdat specifieke regelgeving met normen voor geuruitstoot nog niet bestond. Een last onder dwangsom is een waarschuwing, waarbij je een boete moet betalen als je een overtreding niet stopt of oplost. Daarnaast is begonnen met het opstellen van specifieke regels voor geuruitstoot, een zogenaamd maatwerkbesluit. Het teeltbedrijf maakte bezwaar tegen de last onder dwangsom. Inspecties lieten zien dat de overtredingen bleven doorgaan. Dit leidde tot een inningsbrief aan het teeltbedrijf met het verzoek de dwangsom te betalen. In een inningsbrief wordt aangekondigd dat de dwangsom wordt geïnd, omdat de overtreding weer heeft plaatsgevonden. Na nieuwe overtredingen stuurde de gemeente een tweede inningsbrief. Het teeltbedrijf vroeg een voorlopige voorziening aan bij de voorzieningenrechter. Met een voorlopige voorziening vraagt een bedrijf de rechter om een opgelegde maatregel tijdelijk stop te zetten, totdat er een definitieve uitspraak is. De voorzieningenrechter bepaalde dat het bedrijf de last onder dwangsom voorlopig niet hoefde te betalen, in afwachting van het geuronderzoek en het maatwerkbesluit. Via een maatwerkbesluit zijn maatwerkvoorschriften opgelegd aan het teeltbedrijf om de geuroverlast te beperken. Nieuwe overtredingen van het maatwerkbesluit door het teeltbedrijf leidden tot het voornemen voor een nieuwe, tweede last onder dwangsom. Het bedrijf maakte bezwaar tegen het maatwerkbesluit. De bezwaren tegen de eerder opgelegde last onder dwangsom van 26 november 2024 en het maatwerkbesluit zijn behandeld door de bezwarencommissie. De verwachting is dat het college van B&W in augustus een besluit neemt over het bezwaar op de maatwerkvoorschriften. Beslissingen over het bezwaar op de lasten onder dwangsom volgen later. Het teeltbedrijf leverde een geuronderzoek in. Na overtredingen in maart werd op 25 juni 2025 een tweede last onder dwangsom opgelegd. Het college van B&W trok op 18 juli 2025 de last onder dwangsom van 26 november 2024 in. Deze eerste last onder dwangsom werd ingetrokken, omdat de tweede ook ging over het stoppen van dezelfde overtreding. Het opleggen van twee lasten onder dwangsom om hetzelfde doel te bereiken is juridisch gezien niet mogelijk. Het teeltbedrijf maakte bezwaar tegen de last onder dwangsom van 25 juni 2025 en vroeg een voorlopige voorziening aan, die op 24 juli 2025 is behandeld. Op 7 augustus heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam een beslissing genomen over het bezwaar van het teeltbedrijf. De rechter heeft besloten dat de last onder dwangsom blijft bestaan. Het teeltbedrijf krijgt tot 4 september 2025 de tijd om iets te doen aan de geuroverlast of te stoppen met de cannabisproductie. Als de regels over de geuroverlast na 4 september worden overtreden en er wordt geuroverlast geconstateerd, dan kan aan het teeltbedrijf een dwangsom worden opgelegd, oplopend van €500.000,- naar €1.000.000,- en €2.000.000,-. Klik hier voor de uitspraak. Op 27 augustus is er een zitting bij de rechtbank in Dordrecht over een nieuw verzoek van het teeltbedrijf. Het bedrijf vraagt een voorlopige voorziening aan, waarbij het bedrijf de rechter vraagt om drie regels van het maatwerkbesluit tijdelijk niet te laten gelden. Op de hoogte blijven Via deze nieuwsbrief en onze website houden wij u op de hoogte van het laatste nieuws. De DCMR houdt een uitgebreid dossier bij op hun website. Vragen Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over de geuroverlast? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente via 14 0181. Wilt u een melding maken van de geuroverlast? Dan kan dat via de website van de DCMR. Begrippenlijst Bezwarencommissie De bezwarencommissie onderzoekt de bezwaren en brengt een advies uit aan de gemeente. In dit advies geeft de commissie aan of de last onder dwangsom terecht is opgelegd en of deze moet worden gehandhaafd. De gemeente is niet verplicht het advies van de bezwarencommissie op te volgen, maar doet dit in de praktijk vaak wel. De bezwarencommssie is onafhankelijk. Experimenteerfase Deelnemende coffeeshops mogen in de experimenteerfase alleen nog maar legaal geteelde cannabisproducten verkopen. Dat betekent dat ze zijn geproduceerd door aangewezen telers binnen het experiment. Deze fase duurt in principe 4 jaar, maar kan met 1,5 jaar worden verlengd. Tijdens deze fase monitoren de onderzoekers de effecten van het experiment. Gedoogde cannabis Volgens de Opiumwet is het produceren en verkopen van softdrugs, zoals cannabis in Nederland verboden. Toch geldt er een gedoogbeleid: als coffeeshops zich aan bepaalde regels houden, treedt de politie meestal niet op. Dit beleid volgt landelijke richtlijnen. Officieren van Justitie mogen hiervan afwijken, maar doen dit zelden. Zo blijft de verkoop van hasj en cannabis in coffeeshops onder voorwaarden toegestaan. Inningsbrief Een inningsbrief bij een last onder dwangsom is een brief waarin staat dat je de dwangsom moet betalen, omdat de overtreding weer heeft plaatsgevonden en niet op tijd is gestopt of opgelost. Last onder dwangsom Een last onder dwangsom is een besluit waarbij je een boete moet betalen als je een overtreding niet stopt of oplost. Maatwerkbesluit Een maatwerkbesluit is een besluit dat wordt genomen in een specifiek geval (in dit geval geuroverlast), waarbij wordt afgeweken van algemene regels of voorschriften. Dit gebeurt wanneer de algemene regels niet toereikend zijn om een situatie naar behoren te regelen, bijvoorbeeld vanwege lokale omstandigheden of bijzondere gevallen. Voorlopige voorziening Een voorlopige voorziening is een tijdelijke beslissing van de voorzieningenrechter, bijvoorbeeld om een overtreding te stoppen of uit te stellen totdat er een definitieve uitspraak is. Dit gebeurt bij spoedzaken. Voorzieningenrechter Een voorzieningenrechter is een rechter die snel beslist over dringende zaken, bijvoorbeeld als je het niet eens bent met een maatregel van de overheid. Dit heet een voorlopige voorziening en is tijdelijk, totdat er een definitieve uitspraak komt. |
Je kunt jezelf ook aanmelden voor de nieuwsbrief van de gemeente, zie hieronder de link:
https://www.voorneaanzee.nl/aanmelden-nieuwsbrief-geuroverlast-cannabisteelt-hellevoetsluis
Ondertussen de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam oordeelt woensdag 10 september 2025 in een spoedprocedure dat de door de gemeente Voorne aan Zee aan het bedrijf CanAdelaar opgelegde milieuregels (zogenoemde maatwerkvoorschriften) voorlopig in stand kunnen blijven. Zie de link hieronder van de rechtbank dat uitleg geeft over de uitspraak
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Rotterdam/Nieuws/Paginas/Geurloverlast-legale-wietteelt-moet-nu-stoppen.aspx
Let op: de uitspraak is een voorlopige voorziening (VoVo) procedure dat is aangespannen door de teler ter voorkomen van dwangsommen (boetes) door geuroverlast naar de omgeving. Door de uitspraak van de rechter kan de gemeente VAZ nu verder handhaven en boetes opleggen. Er zal tzt nog een definitieve rechtszaak volgen.
© 2024-2025 Dorpsraad Tinte